Derfor velger Anita Stenberg Velodromen i Asker

Tekst og bilde: Knut Nes

Banesykling har vært en liten idrett i Norge, derfor vet nok ikke alle hvem Anita Stenberg er. Hun er Norges fremste banesyklist og tok sin første NM-tittel i sesongen 2009/2010. Siden den gang har hun tatt totalt 75 NM-titler, 4 EM-titler og medaljer i både VM og OL. Samtidig har banesykling som idrett har begynt å vokse i Norge.

Trening i velodromen

En morgen tidlig i oktober møter jeg Anita og hennes trener, Kenneth. Innledningsvis er hallen tom. Det er ingenting som forstyrrer dem i denne viktige treningsperioden, tenker jeg. Bortsett fra en reporter med kamera. Men banen i midten av hallen fylles etter hvert opp av skoleelever som skal spille håndball. NTG-U har lokaler vegg i vegg med velodromen, og de er en av flere grupper som benytter seg av anlegget.

Hvorfor legges VM-oppkjøringen her?

Ved lunsjtider er treningen over, og Anita og Kenneth har tid til en prat. Vi prater om årets VM som avholdes i Chile 22-26.oktober. Anita er kvalifisert. Og det er ikke bare fordi hun er Norges beste, det er ingen landskvoter i VM. Man må delta i internasjonale konkurranser for å kvalifisere seg.

Anita kommer fra Drammen, men hun bor på Mallorca. Hvordan har det seg at hun gjør den siste oppkjøringen i Norge? Bor ikke syklister i «Syden» fordi det er så gode treningsforhold der? Joda, hun trener på landeveien og i en fin velodrom på Mallorca.

Likevel foretrekker hun å gjennomføre oppkjøring til viktige ritt i Norge. Anita trekker frem flere grunner. Det er ikke langt mellom Asker og Drammen, hun får litt ekstra tid hjemme når hun trener her. Det er heller ikke langt til flyplassen på Gardermoen, man kommer seg til de aller fleste konkurranser med kun en mellomlanding.

En annen viktig årsak er at det er lettere å planlegge og gjennomføre treningsopplegget i Asker. I Spania kan treningstidene i velodromen bli endret eller inndratt på kort varsel. I Asker er hun trygg på at avtaler holdes, og at hun får den oppsatte treningstiden.

«De har en fin ‘derny’ her,» sier Kenneth. Dette er navnet på den elektriske scooteren han bruker under trening. Han liker den fordi den er stillegående, slik at de som bruker idrettsbanen i midten blir forstyrret. Det var en fin kommentar. Jeg tenkte tidligere at de helst ville være alene i hallen og trene uforstyrret.

«Og banen er god å sykle på,» fortsetter Anita. Jeg er selv bosatt i Asker, og jeg har registrert litt av «bygdesnakket». Er egentlig banen så god? Noen har hørt at den er bygget feil, og at man ikke kan arrangere konkurranser der. Og hvorfor er den bare 200 m lang? Bør den ikke være 250 m?

Asker-velodromen er en god bane

Kenneth forteller at velodromen i Asker holder høy standard. Joda, det bygges mest 250 m baner. Men det har ikke alltid vært slik. I Gent konkurrerer de på 166,7 m bane. Og det finnes utendørsbaner på blant annet 333,3 og 400 m. Det er ikke lengden som avgjør om man kan konkurrere på banen. Det internasjonale sykkelforbundet stiller krav til publikums-kapasitet, høyde på gjerder og bredde på «safety zone».

Det var aldri intensjonen at Asker-velodromen skulle huse konkurranser på høyeste nivå. Slikt kan heller foregå i velodromen på Sola. Men Asker-velodromen er bygget for konkurranser. NM Bane Fellesstart skal arrangeres i Asker 29.-30.november. Og publikum er selvfølgelig velkomne på tribunen.

«Jeg liker å trene på 200 m baner,» forteller Anita. Joda, VM går på 250 m bane. Men det betyr ingenting. Det er mer inspirerende å sykle på en litt kortere bane. Det oppleves mer actionfylt fordi langsidene er litt kortere og svingene litt brattere. Det er morsomt, og det er ekstra god trening av sykkelteknikk.

Anita sykler på mange slags baner i løpet av en sesong. Disse er av varierende kvalitet. Enkelte baner har søkk og sprekker som kan felle syklister. Man må kjenne banene og unngå fellene. Asker-velodromen er blant de bedre banene og det er ingen felter, eller områder man må unngå. Men det er greit å være litt oppmerksom om man må sykle av banen og ned på det blå feltet innenfor sykkelbanen som kalles «safety zone».

Snart tilbake

Anita og Kenneth reiser til Chile en knapp uke før VM starter. Der skal Anita sykle Scratch, Eliminasjon, Poengritt og Omnium. Men hun kommer snart tilbake til Asker-velodromen der hun stiller i NM. Jeg takker for praten og ønsker dem alt hell og lykke i VM.

Du kan følge Anitas VM-øvelser på HBO Max

Scratch – 22.10.2025

40 runder fellesstart hvor det er om å gjøre å komme først til mål.

Eliminasjon – 23.10.2025

Den rytteren som passerer målstreken sist på runde 2 blir tatt ut av løpet. Etter annenhver runde plukkes det ut en ny rytter til det kun er to igjen. Disse sykler nye to runder og vinneren er den som krysser målstreken først.

Omnium – 24.10.2025

Dette er en viktig øvelse fordi den også er OL-gren. Dette er en lang konkurranse som består av de fire rittene Scratch-, Eliminasjon-, Tempo- og Poengritt. Det gis poeng i de forskjellige konkurransene som avgjør hvem som vinner Omnium.

Poengritt – 26.10.2025

Rytterne samler poeng i innlagte spurt-konkurranser, men de kan også samle poeng ved å ta igjen de andre med en runde.

Relaterte artikler